"Tunnekasvatus on hömpötystä" - vai "Tunnekasvatuksella on merkitystä?"
"Tunnetaidot ovat hömpötystä ja kiusaajat pitäisi heittää pois koulusta" – Törmäsin tämän tyyliseen sosiaalisen median keskusteluun vastikään. Kirjoittaja oli toki nuori ja vailla alan koulutusta tai osaamista, mutta sitä ihmettelin, että niin moni aikuinen asettui tukemaan tätä väitettä.
Toisaalta
on helppo leimata tunnekasvatus hömpötykseksi, jos ei ole saanut kokea
käytännössä sen vaikutuksia.
En ota tässä tekstissä kantaa kiusatun kokemuksiin (mutta
lähetän valtavasti myötätuntoa ja lämpimiä ajatuksia), vaan pyrin ilmentämään,
miksi tunnekasvatuksella on merkitystä.
Kuvitellaanpa kaksi tilannetta. Koululuokassa esiintyy
kiusaamista ja ratkaisuna ei ole opetella elämään yhdessä tunnekasvatuksen
keinoin vaan heittää kiusaajat pois luokasta ja koulusta. Mistä heitä etsitään
muutaman vuoden päästä? Ehkä kadulta, ehkä radikalisoituneista piireistä ja
mielenosoituksista. Mihin heidät laitetaan, jos heidät ”heitetään pois koulusta”?
Kuka ottaa vastuun näistä pois heitetyistä?
Mitä tulevaisuudessa kohtaamme, jos siivoamme väärin
käyttäytyvät ihmiset pois keskuudestamme ja luomme muureja ihmisten väliin,
katkomme siltoja? Vastausta voi etsiä jo nyt sieltä, missä ääriajattelu on
saanut sijaa.
Toisessa tilanteessa koululuokka kokoontuu ensimmäistä
kertaa yhteen. Ammattitaitoinen opettaja harjoittaa tunnekasvatusta
ensimmäisestä koulupäivästä alkaen. Luokassa opetellaan kohtaamaan kaikki
rakentavasti, luodaan ystävyyttä ja harjoitellaan myös pysymään ystävyys- ja
kaverisuhteissa.
Rakennetaan myönteistä tunneilmapiiriä erilaisten tehtävien
ja työtapojen avulla. Opetellaan koskettamaan toista kauniisti ja arvostavasti,
harjoitellaan kuuntelemaan kaikkien ajatuksia ja kokeillaan erilaisia keinoja
osoittaa myötätuntoa toisille.
Luodaan luokkaan niin vahva yhteenkuuluvuuden henki, että
kiusaaminen ei ehdi edes alkaa. Hoidetaan pienet asiat yhdessä, jotta niistä ei
tule isoja asioita. Opetellaan anteeksipyytämisen ja antamisen taitoa,
keskustellaan kipeätkin asiat avoimesti porukalla. Luodaan luokkaan
välittämistä, annetaan oppilaiden kiintyä toisiinsa.
Sitä esimerkiksi on tunnekasvatus.
Olen toteuttanut tunnekasvatusta jokaisen oppilasryhmäni
kanssa. Ei se varmaan ihan väärin ole mennyt, jos yläkouluun siirtyneet
oppilaat (nykyiset teinit) pysähtyvät käytävällä juttelemaan ja muistelevat,
miten ”meillä oli aina silloin tosi hyvä yhteishenki, kun sä olit meidän
opettaja.”
Tai kun useampi yliopistossa työskentelevä
opettajankouluttaja tai tutkija laittaa luokkavierailunsa jälkeen viestiä: ”Teidän
luokassa oli niin ihana tunnelma, että olisin halunnut jäädä sinne koko
päiväksi.”
Miksi tämä tunnekasvatuksen toteuttaminen on vaihtoehtona
huonompi tai hömpötystä? Miksi olisi parempi antaa kiusaamisen ryöpsähtää ensin
ja sitten sulkea väärin käyttäytyneet lapset tai nuoret pois kouluyhteisöstä?
En pyri edes ymmärtämään tämän kaavan taustalla olevaa
ajattelua, vaan jatkan työtäni tunnekasvatuksen eteen. Siihen kannustaa
jokainen rakentavaan ystävyyteen päätynyt lausahdus oppilaiden suusta.
”Ope, huomasitko miten hyvä mieli meille kaikille tuli, kun
nähtiin, että noi pyysi ja antoi anteeksi toisilleen? Kaikkia alkoi
hymyilyttään.”
”Miksi kukaan ei ole aiemmin sanonut, että Valtteri on noin
mukava? Mä olisin jo aiemmin halunnut ystävystyä sen kanssa, mutta en ollut
tajunnut.”
"Mä silloin ekana koulupäivänä ajattelin meidän luokan Aavasta, että se on jotenkin vähän outo ja sanoin sille tyhmästi, mutta sitten mä olen oppinut ymmärtämään, että on erilaisia ihmisiä ja Aava on mun mielestä nykyään tosi kiva."
Kerran eräs pitkään yksinäisyyttä kokenut oppilas alkoi uusien,
tunnekasvatukseen perustuvien työtapojen myötä luottaa toisiin ja ilmaista
enemmän ajatuksiaan sekä tunteitaan toisten nähden ja kuullen. Muut oppilaat
huomasivat, että aiemmin herkästi yksin jäänyt oppilas onkin hauska ja
kiinnostava. Oppilas sai itsevarmuutta ja myönteistä vastakaikua toisilta.
Lopulta tuli myös päivä, jolloin toinen (hyvin erilaisella
statuksella varustettu) oppilas jäi luokkaan viivyttelemään, jotta sai sanottua
tälle aiemmin ehkä myös kiusaamalleen luokkakaverilleen tärkeän kysymyksen.
”Tuutko tänään koulun jälkeen meille?”
Opettajana sain todistaa näiden kahden alkavaa ja jatkuvaa
ystävyyttä. Sain todistaa luokkahuoneen poikki vaihdettuja hymyjä ja tuikkivia
katseita. Tällaiset tilanteet riittävät todistamaan, että tunnekasvatus tuottaa
hyvää.
Tunnekasvatuksella on merkitystä.