Tunnekasvatus taito- ja taideaineissa tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia
Viime aikoina moni taho on ottanut yhteyttä ja pyytänyt minulta koulutusta siitä, kuinka yhdistää taito- ja taideaineet sekä tunnekasvatus. Olen ollut tästä enemmän kuin innoissani, sillä omassa tutkimuksessani näyttäytyy myös se, miten hyvä alusta taito- ja taideaineet ovat tunnekyvykkyyden kehittämisen kannalta. Myös nykyisessä perusasteen opetussuunnitelmassa tunneosaaminen mainitaan eri tavoin taito- ja taideaineiden sisällöissä ja tavoitteissa.
Taito- ja taideaineihin sisältyykin erinomainen mahdollisuus
tunnekasvatukseen. Kuten tiedetään, musiikki herättää ja hoivaa tunteita. Kuvataiteen
puolella voi kokea erilaisia tunteita työskennellessä mutta myös valmiita töitä
tarkastellessa. Taide eri muodoissa voi olla hyvin korjaava tai jopa parantava
kokemus.
Filosofi Martha C. Nussbaum kirjoittaa, kuinka taito- ja
taideaineet sekä humanistiset aineet ovat erityisen tärkeitä myötätunnon kyvyn
kehittymisen näkökulmasta. Jotta ihminen voi kokea myötätuntoa toisia ihmisiä
kohtaan, tarvitaan mielikuvituksen kykyä. Ja taito- ja taideaineet kehittävät
nimenomaan mielikuvituksen kykyä.
Koulussa oppiminen perustuu yleensä aina ryhmän
olemassaoloon. Räihä & Nikkola kirjoittavat siitä, miten aina kun ryhmä
kokoontuu, siellä on valtaa jaossa. Koulun oppilasryhmissä valta on usein
epätasaisesti jakautunutta. Ajatellaanpa asiaa taito- ja taideaineiden kannalta.
Jos ryhmässä valta on vahingollisella tavalla jakautunutta ja musiikintunnilla
tavoitteena on harjoitella erilaisia rytmejä tai liikkua musiikin mukana: Kenellä
on silloin oikeus/rohkeus/mahdollisuus liikkua vapaasti ja itseään ilmaisten?
Kuka uskaltaa ehdottaa yhteistä rytmiä kaikkien kuullen ja nähden? Voiko kuka
tahansa mennä laulamaan mikkiin vai onko se vain tiettyjen oppilaiden ”oikeus”?
Nikkola kirjoittaa myös siitä, kuinka ryhmän jäsenet alkavat
välittömästi suojata itseään, jos kokevat ryhmässä jonkinlaista uhkaa. Oppilaiden
energia ei silloin suuntaudu varsinaiseen työskentelyyn vaan siihen, kuinka
suojella omaa minuutta. On siis todella tärkeää, että opettaja tiedostaa
tunnekasvatuksen mahdollisuudet juuri taito- ja taideaineiden tunteja
suunnitellessaan.
Määrittelen omassa tutkimuksessani tunnekasvatuksen olevan
tiedostettua ja ohjattua toimintaa, jonka tavoitteena on rakentaa myönteistä
tunneilmapiiriä. Tunnekasvatus tähtää siihen, että lapsille kehittyy kyky
käsitellä rakentavasti sekä oppimista edistävästi omia ja toisten tunteita ja
tunnekokemuksia.
Taito- ja taideaineiden tunneilla on loputtomasti erilaisia
mahdollisuuksia toiminnallisiin leikkeihin tai tehtäviin, jotka herättävät
oppilasryhmässä myönteisiä tunteita. Kehollinen lämmittely näyttääkin olevan todella
merkittävää silloin, kun haluamme oppilaiden ilmaisevan itseään eri tavoin. Varsinkin
musiikin tunneilla kehollisen lukkiutuneisuuden poistaminen vaikuttaa olevan
ehto sille, että oppilas pystyy osallistumaan soittoon ja lauluun vapaasti ja
omana itsenään. Musiikissa ja varmasti myös liikunnassa myös erilaisten välineiden
rooli on tärkeä: on helpompaa ilmaista itseään, kun kädessä on esimerkiksi syömäpuikko,
pallo tai hernepussi, johon huomion voi kiinnittää.
Eräs elementti, jota ehdottomasti kannattaa käyttää osana taito- ja taideaineiden opetusta, on kertomukset. Juonelliset kertomukset auttavat usein oppilaita pääsemään luovaan tilaan, jossa ideat ja ehdotukset syntyvät. Kertomukset esimerkiksi kuvataiteen opetukseen yhdistettynä antavat monia mahdollisuuksia myös tunnetaitojen opettelulle.
Kertomukset hyödyttävät
myös musiikin tunteja: voidaan eläytyä kertomuksen hahmon tai henkilön rooliin
ja siitä käsin luoda omia sävellyksiä tai harjoitella äänen voimakkuuden
vaihteluita.
Tunnekasvatuksen näkökulmasta myös oppitunnin lopettamiseen
kannattaa panostaa. Millainen välituntitunnelma syntyy silloin, kun oppilaat
lähtevät oppitunnilta, joka päättyy yleiseen hälinään ja opettajan ohjeisiin,
jotka hukkuvat välkälle lähtevien oppilaiden huuteluihin? Ja millainen vaikutus
puolestaan on sillä, että oppitunti loppuu yhteiseen tuokioon, jossa
esimerkiksi lauletaan vielä kerran juuri opeteltu laulu tai tehdään yhteinen,
rauhoittava hengitysharjoitus?
Kaikkien taito- ja taideaineiden tunneilla meidän on mahdollista
tarjota oppilaille kauneuden kokemuksia. Olen kehittänyt tämän termin kuvaamaan
niitä kokemuksia, joiden avulla oppilaat pääsevät jollakin tavalla hetkeksi
arjen yläpuolelle. Kauneuden kokemukset voivat kannatella oppilasta, jonka
kotona on surua tai nuorta, joka kokee yksinäisyyttä. Ne tuovat koulun hektiseen
arkeen pienen kurkistuksen siihen maailmaan, joka on yhtä lailla olemassa ja
joka herättää myönteisiä, innostavia tunnetiloja.
Kauneuden kokemukset ovat lapselle ja nuorelle kuin lupaus:
on olemassa muutakin, jotain parempaa ja ihanaa. On olemassa muutakin kuin
tämän aamun pimeys tai kodin painostava tunnelma. Kauneuden kokemukset ovat
tärkeitä myös opettajalle – ne voivat tuoda kaivattua hyvinvointia niin koulun
aikuisille kuin lapsille.
Tunnekasvatus taito- ja taideaineissa on valtava mahdollisuus.
Toivottavasti sait tästä tekstistä ideoita omaan työhösi lasten ja nuorten
parissa.