Tunnekasvatus voi ohjata pedagogisia valintoja
“Kouluihin tarvitaan tunnekasvatusta.”
Sanoin nuo sanat ääneen 10 vuotta sitten ensimmäisessä työpaikassani
opettajana.
Minulle opettajana toimiminen on aina
ollut samalla tutkijana olemista. Kun tajusin, etten tiedä tarpeeksi siitä,
miten tunteet vaikuttavat oppimiseen, lähdin opiskelemaan aihetta. Luin
ahmimalla tutkimuksista, joissa selvitettiin mitä tunteet ja niiden tehtävät
ovat.
Tunteista puhutaan nyt paljon. Yhä
edelleen voi joskus kuulla ihmisten sanovan, että “olen tunneihminen” tai “olen
järki-ihminen”, ikään kuin tunne ja järki olisivat toistensa vastakohtia. Tunnetutkimus kuitenkin kumoaa tämän
käsityksen. Esimerkiksi neurobiologi Antonio Damasio kuvaa, miten tunteet ovat
osa järjen koneistoa.
Tunteet kyllä ohjaavat toimintaamme, mutta
ne ovat silti osa älykkyyttämme. Ne saavat meidät valitsemaan vaihtoehtojen
välillä. Damasio nostaa esille tunteiden vaikutusvaltaan liittyvän evoluution
näkökulman. Hän kuvailee, että tunteet ovat neuroanatomisesti ja
neurofysiologisesti samanarvoisia minkä tahansa muun aistikanavan sisällön
kanssa, mutta selvittämättömien kehon sidosten vuoksi ne ovat kehityksessä
ensimmäisiä ja säilyttävät ensisijaisuutensa.
Ymmärrän Damasion tarkoittavan tällä sitä,
että tunteet tulevat aina säilyttämään vaikutusvaltaisen asemansa, koska
tunteilla on erityinen tehtävä.
Emootiosta ja tunteesta puhutaan joskus
arkikielessä samana asiana, mutta Damasio käsittelee niitä erillisinä. Damasion
mukaan emootiot ovat hyödyllisiä sellaisenaan, mutta tunteet ovat tärkeitä
eloonjäämisen kannalta. Tunteet saavat meidät kokemaan kiintymystä, minkä
vuoksi haluamme esimerkiksi suojella meille tärkeitä ihmisiä.
Mutta kuten historia ja nykypäiväkin
osoittaa, emme ole aina onnistuneet elämään rauhassa toistemme kanssa
yhteisessä maailmassamme. Niin, tarvitsemme tunnekasvatusta. Nykyinen
perusasteen opetussuunnitelma korostaa monien oppiaineiden sisällöissä ja
tavoitteissa tunteiden tunnistamista ja säätelyä.
Näen, että tunnekasvatuksen
tavoitteena on ohjata oppilaita toimimaan toistensa kanssa rakentavasti, sekä
omaa ja toisten oppimista edistävästi.
Samalla ajattelen, että tunnekasvatus
voidaan punoa koulun arjen lomaan siten, että sille ei tarvita välttämättä
erillistä oppiainetta. Tunnekasvatus voi ohjata pedagogisia valintojamme ja
näin olla vaikuttamassa opettajan työssä eräänlaisena pohjavirtana.