Tunnekasvatus koulussa
Valmistuin luokanopettajaksi ja kasvatustieteiden maisteriksi kesäkuussa
10 vuotta sitten. Olin saanut hyvän koulutuksen ja tiesin, että tämä on mun
juttu. Onneksi sain kuitenkin paperit keskellä kesää, ja olin siksi auttamatta
myöhässä työnhausta. Elämällä oli mun varalle kiertoreitti.
Olin tehnyt gradun oppilaan surun
käsittelemisestä koulussa, ja olin tuolloin kokenut elämäni ensimmäisen
flow-kokemuksen. Aihe oli niin kiinnostava, ja koin sen niin tärkeänä, että
unohduin tiedekunnan tietokoneluokkaan ilta toisensa jälkeen.
Tutkimuksen pariin ajoi myös omat muistikuvani koulusta; olinhan
ollut (ja serkkuni ja sisarukseni) useita kertoja koulussa surevana oppilaana.
Kun gradu oli valmis, juhlat juhlittu, tuli elokuu. Koulujen alkamisen kuukausi. Se sama kuukausi, jolloin astelin oululaiseen hautaustoimistoon. Olin tsempannut itseäni kovasti etukäteen. Silti aloin itkeä jo, kun sanoin ensimmäiset sanat. ”Tilaisin kukkaseppeleen…pienen tyttövauvan…hautajaisiin...”
Ei minusta olisi ollut siitä muutaman päivän päästä ottamaan vastuuta 24 ekaluokkalaisesta.
Sen syksyn ajan minua tarvittiin muualla; siellä missä enkeli oli vieraillut ja
kantanut pikkuisen tyttövauvan suoraan taivaaseen.
Mutta suru vei silläkin kerralla jonnekin. Minut se vei
tutkimuksen maailmaan. Ensimmäinen valmistumisen jälkeinen työpaikkani olikin yliopisto; minusta tuli erään hankkeen tutkimusapulainen sillä sopimuksella, että saan lähteä opettajan hommiin sitten, kun sopiva tilaisuus tulee. Tutkimusapulaisen mielessä syntyi ajatus: sitä lapsen
surua ja niitä kipeitä tunteita pitäisi vielä vähän penkoa. Puhuin aiheesta monien
opiskelukavereiden ja tutkijoiden kanssa pitkin syksyä. Kaikki kannustivat, ja
sanoivat, että ilman muuta lähdet jatkamaan siitä aiheesta. Ja kun sitten loppusyksystä otin vastaan ensimmäisen opettajan paikkani, haaveilin edelleen, että jonain päivänä
minusta tulisi tutkiva opettaja.
Tuolloin olen kirjoittanut ensimmäiseen tutkimussuunnitelmaani: ”Luokanopettajan työhön siirtyessäni olen havainnut entistä selkeämmin, että
oppilailla on hyvin vähän keinoja ilmaista kipeitä tunteitaan. Koulussa sattuu
päivittäin monenlaisia tilanteita, jotka menevät ohi nopeasti ja niissä
ilmenneet käsittelemättömät tunteet ikään kuin kasautuvat luokkahuoneen
seinustoille hankaloittamaan luokassa liikkumisen vapautta.”
Muistan, kun vertasin noita
käsittelemättömiä tunnekokemuksia isoiksi kivenmurikoiksi, joita niin opettaja
kuin oppilaat sysäävät luokan reunoille ja väistelevät niitä. Yrittävät olla,
kuin niitä ei olisikaan. Ajattelin silloin, että kouluihin tarvitaan
tunnekasvatusta. En ollut koskaan kuullutkaan sitä sanaa, luulin keksineeni sen
itse, kunnes aloin ahmia tunnetutkimusta (silloin vielä aika vähäistä) ja
löysin käsitteen muistaakseni Daniel Golemanin kirjoista. Ilahduin.
Tässä välissä on pakko hypätä monta kuukautta, vuotta ja työpaikkaa eteenpäin, koska muuten tulisi liian pitkä teksti. Minussa heräsi hirveä nälkä oppia opettajuutta ja opettajankouluttamista. Siirryin kentältä yliopiston kouluun. Sain tehdä rakastamaani työtä eri puolilla Suomea ja oppia, oppia, oppia.
Väitöskirjan
ohjaajani huhuili usein perääni, mutta minä halusin työntää kädet saveen ja
opetella tuntemaan koulun arjen elokuusta toukokuuhun, ekalta ysille ja
korkea-asteelle. Täysillä, pinaattikeittopäivistä juhlahetkiin ja vanhempainilloista
opetusharjoitteluiden kehittämiseen.
Vaikka kyllä minä opiskelin paljon myös
akateemisella tasolla. Luin neurobiologien määritelmiä tunteista ja
emootioista, opiskelin sokraattista pedagogiikkaa ja ryhmän ilmiöitä. Luin
valtavat määrät artikkeleita, joissa käsiteltiin tunteita, niiden kanssa
elämistä filosofian, psykologian ja neurobiologian näkökulmista. Kävin
kasvatustieteen päivillä, kiertelin tutkimusta tekevien ympärillä.
Tunnekasvatus piti minut koko ajan
otteessaan myös opiskelijoiden myötä. Puhuin siitä opetusharjoitteluissa usein
ja vähitellen opiskelijat alkoivat kysellä: ”Voisitko puhua muillekin kuin
meille?” Alkoi tulla myös viestejä: ”Minua kiinnostaisi tunnekasvatus graduaiheena,
voisitko auttaa…?”
Mutta sitten tuli kevät 2018 ja jokin alkoi kutsua uudella tavalla. Halusin uusia jatko-opiskelupaikkani ja laittaa asiat kuntoon. Mietin, että jos ei nyt, niin koska? 8 vuotta kädet savessa tuntui olevan riittävä määrä siihen, että uskaltaisin sanoa jotain. Tuli tunne, että pitäisi laittaa kädet suun eteen ja huudella ”Olisiko teillä hetki aikaa puhua kanssani tunnekasvatuksesta?”
Viime syksynä paikallinen ainejärjestö
pyysi, että kouluttaisin opiskelijoita tutkimusaiheestani. Koulutus tuli vartissa
täyteen ja järjestimme sen kaksi kertaa.
Olin silti pitkään epävarma ja epäilin, ettei osaamiseni riittäisi väitöskirjaan.
Mutta se sama kysymys vainosi edelleen: ”Jos
ei nyt, niin koska?”
Viime keväänä, kun muu Suomi vaipui
koronahiljaisuuteen, minä levitin paperini olohuoneen lattialle ja annoin mennä.
Sieltä se tuli taas, flow. Heittäydyin aikuiskoulutustuen turvin opintovapaalle
ja nautin jokaisesta hetkestä. Tohtoriopinnoista on 28/30 kasassa ja se
pikkujuttu (väitöskirja) vain puuttuu.
Tutkimukseni analyysi on edelleen kesken, mutta olen
siinä vaiheessa, että tutkimuksesta muille kirjoittaminen voisi tehdä sen edistymiselle
hyvää. Sitä paitsi minä olen kaivannut kirjoittamista, muutakin kirjoittamista
kuin tieteellistä tekstiä.
Tänä syksynä palasin työpaikalleni töihin,
kädet saveen ja käsidesiin. Pian koulun alkamisen jälkeen sain viestin
SOOLilta; sana viime syksyn tunnekasvatuskoulutuksista oli kiirinyt ja nyt
koulutusta pyydettiin kaikille SOOLin jäsenille. Webinaari on ensi viikolla.
Tällä viikolla koulujen arjesta on
uutisoitu järkyttäviä asioita. Uutisoinnin myötä tunnekasvatuksesta on puhuttu
myös eduskunnassa. Entinen työkaverini käytti aiheesta loistavan puheenvuoron
ja painotti sitä kaikista tärkeintä: ”Tunnekasvatuksen tulee olla osa
opettajankoulutusta.”
Ajattelin silloin 10 vuotta sitten, että
jos joskus joku muukin puhuu tästä, tavoitteeni on saavutettu. Puhuin tänään
ohjauspuhelua väitöskirjan ohjaajani kanssa ja iloitsimme yhdessä siitä, että tunnekasvatus
on tänä syksynä ottanut ilmaa siipiensä alle.
Mitä se tunnekasvatus sitten on? Sitä
määrittelen tutkimuksessani. Tällä hetkellä tutkimuksessani tunnekasvatus näyttäytyy toimintana,
jonka tavoitteena on kehittää lapsille kyky käsitellä ja lähestyä sekä omia
että toisten tunnekokemuksia rakentavasti ja oppimista edistävästi. Tämä on
hyvin lavea määritelmä, mutta se mitä tunnekasvatus on esimerkiksi opettajan
toiminnassa, selkiytyy kunhan saan analyysiäni vähän eteenpäin.
Olen ihan kohta ensimmäisen
blogikirjoitukseni lopussa. Sitä ennen pitää kertoa vielä tunnelmia sieltä
ruohonjuuren tasolta. Aina välillä opettajan työssä on viikkoja, kuukausia ja vuosiakin,
jolloin tavoitteita ei saavuteta. Työ tuntuu joskus (aika harvoin kyllä, mutta joskus) turhalta,
merkityksettömältä.
Mutta sitten on niitä päiviä, kuten
tänään, jolloin lähimpien työkavereiden kanssa pyyhitään ilon kyyneleitä.
Sydämessä tuntuu valtavaa kiitollisuutta ja liikutusta siitä, että jokin
edistysaskel on tapahtunut. Yksi sellainen edistysaskel on tänään otettu. Kun
mietin sitä, saan aina uudelleen kyyneleet silmiini.
Ja kun pyyhin päivän 38 ilonkyyneleet, se
sama kysymys nousee taas. ”Jos ei nyt, niin koska?” Koska tänään on juuri oikea
päivä kirjoittaa ensimmäinen teksti sivulle ”Tunnekasvatus koulussa.” Koska jos joku muu on ollut
niin rohkea, niin kyllä minäkin olen.
Se oli tässä, ensimmäinen julkinen
kirjoitukseni tutkimusaiheesta. Voihan olla, ettei tästä tule yhtään mitään.
Sitä ei tiedä, jos jättää yrittämättä. Mutta voi myös olla, että tulee
väitöskirja. Voi olla, että sen edistymisen myötä muitakin tekstejä. Pidetään ensin se
webinaari ja sitten jatkan taas analyysiä. Koska juuri nyt on hyvä hetki.
Rakkaudella,
Sannanne
SOOLin jäsenet voivat ilmoittautua mukaan
ensi viikon webinaariin tästä:
https://www.sool.fi/tapahtumat/valtakunnalliset/tunnekasvatus-webinaari/
Eduskunnassa pidetty puheenvuoro, johon viittasin, löytyy tästä:
https://www.facebook.com/watch/?v=1571003609769531&extid=2hJyL1xRzAxip41H